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Wie du Vektoren kinderleicht berechnen kannst: Länge, Richtung und mehr!

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Wie du Vektoren kinderleicht berechnen kannst: Länge, Richtung und mehr!

Vektoren sind grundlegende mathematische Konzepte mit vielfältigen Anwendungen in Physik und Geometrie. Sie ermöglichen die präzise Beschreibung von Richtungen und Größen im Raum. Diese Zusammenfassung erläutert wichtige Operationen und Berechnungen mit Vektoren:

  • Vektoraddition: Vektoren können komponentenweise addiert werden
  • Längenberechnung: Die Länge eines Vektors lässt sich mit dem Satz des Pythagoras bestimmen
  • Ortsvektor: Beschreibt die Position eines Punktes relativ zum Koordinatenursprung
  • Skalare Multiplikation: Vektoren können mit reellen Zahlen multipliziert werden
  • Anwendungen in der Geometrie zur Berechnung von Abständen und Positionen

11.12.2020

681

Y₁
1=0
a = (x²)
M
A
AFRECALL
(21
22
23
A
→ Rechnen mit Vektoren:
a+b
) + (52)
T
X1
2
Die Länge des Vektors & ist:d = √x ₁² + y₂₁²
Im 3-Dimen

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Vector Operations and Calculations

This page provides a comprehensive overview of vector operations and calculations, essential for understanding vector mathematics in both two and three-dimensional spaces.

Vector Addition and Subtraction

The document begins by illustrating vector addition. It shows how to add two vectors component-wise, which is a fundamental operation in vector mathematics.

Example: The addition of two vectors a and b is represented as: a + b = (a₁ + b₁, a₂ + b₂, a₃ + b₃)

While not explicitly shown, vector subtraction follows a similar principle, where you subtract corresponding components.

Vector Length Calculation

The page then moves on to explain how to calculate the length of a vector, also known as the magnitude or Betrag eines Vektors.

Definition: The length of a vector in 2D space is calculated using the formula: d = √(x₁² + y₁²)

For three-dimensional vectors, the formula extends to include the z-component:

Definition: The length of a vector in 3D space is calculated as: d = √(x₁² + y₁² + z₁²)

Position Vectors and Direction Vectors

The concept of Ortsvektor (position vector) is introduced, which is a vector that extends from the origin to a specific point in space.

Highlight: An Ortsvektor (position vector) originates from the origin and extends to a specific point in space.

The document also touches on the concept of direction vectors, though it doesn't provide an explicit definition.

Distance Between Points

The page includes a formula for calculating the distance between two points in three-dimensional space:

Definition: The distance between two points A(a₁, a₂, a₃) and B(b₁, b₂, b₃) is given by: |AB| = √[(b₁ - a₁)² + (b₂ - a₂)² + (b₃ - a₃)²]

Scalar Multiplication

The document briefly mentions multiplication of a vector by a scalar (a real number). This operation scales the vector while maintaining its direction (or reversing it for negative scalars).

Vocabulary: Skalar - A scalar in this context refers to a real number used to multiply a vector.

Additional Concepts

The page also includes formulas and notations for other vector operations, such as calculating angles between vectors and finding vectors between two points, though these are not elaborated upon in detail.

Overall, this page serves as a comprehensive reference for basic vector operations and calculations, providing essential formulas and concepts for working with vectors in both two and three-dimensional spaces.

Nichts passendes dabei? Erkunde andere Fachbereiche.

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Die App ist sehr einfach und gut gestaltet. Bis jetzt habe ich immer alles gefunden, was ich gesucht habe :D

Lena, iOS Userin

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Vektoren sind grundlegende mathematische Konzepte mit vielfältigen Anwendungen in Physik und Geometrie. Sie ermöglichen die präzise Beschreibung von Richtungen und Größen im Raum. Diese Zusammenfassung erläutert wichtige Operationen und Berechnungen mit Vektoren:

  • Vektoraddition: Vektoren können komponentenweise addiert werden
  • Längenberechnung: Die Länge eines Vektors lässt sich mit dem Satz des Pythagoras bestimmen
  • Ortsvektor: Beschreibt die Position eines Punktes relativ zum Koordinatenursprung
  • Skalare Multiplikation: Vektoren können mit reellen Zahlen multipliziert werden
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Im 3-Dimen

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Vector Addition and Subtraction

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Example: The addition of two vectors a and b is represented as: a + b = (a₁ + b₁, a₂ + b₂, a₃ + b₃)

While not explicitly shown, vector subtraction follows a similar principle, where you subtract corresponding components.

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Definition: The length of a vector in 2D space is calculated using the formula: d = √(x₁² + y₁²)

For three-dimensional vectors, the formula extends to include the z-component:

Definition: The length of a vector in 3D space is calculated as: d = √(x₁² + y₁² + z₁²)

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The concept of Ortsvektor (position vector) is introduced, which is a vector that extends from the origin to a specific point in space.

Highlight: An Ortsvektor (position vector) originates from the origin and extends to a specific point in space.

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Distance Between Points

The page includes a formula for calculating the distance between two points in three-dimensional space:

Definition: The distance between two points A(a₁, a₂, a₃) and B(b₁, b₂, b₃) is given by: |AB| = √[(b₁ - a₁)² + (b₂ - a₂)² + (b₃ - a₃)²]

Scalar Multiplication

The document briefly mentions multiplication of a vector by a scalar (a real number). This operation scales the vector while maintaining its direction (or reversing it for negative scalars).

Vocabulary: Skalar - A scalar in this context refers to a real number used to multiply a vector.

Additional Concepts

The page also includes formulas and notations for other vector operations, such as calculating angles between vectors and finding vectors between two points, though these are not elaborated upon in detail.

Overall, this page serves as a comprehensive reference for basic vector operations and calculations, providing essential formulas and concepts for working with vectors in both two and three-dimensional spaces.

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