Fächer

Fächer

Mehr

Visions of the Future

20.4.2021

12844

687

Teilen

Speichern

Herunterladen


Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted
Klausur A
1.
Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert
Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted

Klausur A 1. Klausurteil A: Leseverstehen und Schreiben integriert Outline the risk and benefits of artificial intelligence (AI) as depicted by Ray Kurzweil. 2. 3. 3.1 3.2 Vorabiturklausur 2021 Englisch, Leistungskurs (LOJ) Klausur A Analyse how Kurzweil tries to convince the reader of his attitude towards Al. Focus on the line of argument and use of language. (Analysis) März 2021 Choose one of the following tasks: Comment on Kurzweil's views as expressed in the following statement: "We have the opportunity in the decades ahead to make major strides in addressing the grand challenges of humanity. Al will be the pivotal technology in achieving this progress" (11. 27-29). - Refer to the text and work done in class on visions of the future. (Evaluation: comment) You take part in an international youth conference on Science and Fiction. Write an opening statement in which you assess the relevance of utopian and dystopian fiction in times of ever-accelerating scientific and technological progress. Refer to the article at hand and work done in class on utopian and dystopian visions of the future. (Evaluation: re-creation of text) compromise: (Comprehension) Klausurteil B: Sprachmittlung isoliert Your American friend is working on a presentation on The Use of Robots in the World of Work. She/He has asked you about the use of robots in German companies. Write an email to your friend in which you explain what Varinia Bernau says...

Nichts passendes dabei? Erkunde andere Fachbereiche.

Knowunity ist die #1 unter den Bildungs-Apps in fünf europäischen Ländern

Knowunity wurde bei Apple als "Featured Story" ausgezeichnet und hat die App-Store-Charts in der Kategorie Bildung in Deutschland, Italien, Polen, der Schweiz und dem Vereinigten Königreich regelmäßig angeführt. Werde noch heute Mitglied bei Knowunity und hilf Millionen von Schüler:innen auf der ganzen Welt.

Ranked #1 Education App

Laden im

Google Play

Laden im

App Store

Knowunity ist die #1 unter den Bildungs-Apps in fünf europäischen Ländern

4.9+

Durchschnittliche App-Bewertung

13 M

Schüler:innen lieben Knowunity

#1

In Bildungs-App-Charts in 11 Ländern

900 K+

Schüler:innen haben Lernzettel hochgeladen

Immer noch nicht überzeugt? Schau dir an, was andere Schüler:innen sagen...

iOS User

Ich liebe diese App so sehr, ich benutze sie auch täglich. Ich empfehle Knowunity jedem!! Ich bin damit von einer 4 auf eine 1 gekommen :D

Philipp, iOS User

Die App ist sehr einfach und gut gestaltet. Bis jetzt habe ich immer alles gefunden, was ich gesucht habe :D

Lena, iOS Userin

Ich liebe diese App ❤️, ich benutze sie eigentlich immer, wenn ich lerne.

Alternativer Bildtext:

about their use, limits and potential. → assist humans • "The Beneficial AI movement". better outcomes in -Tegmark I create not he search "intelleyball efficient (faster, but beneficial intellegance rational + accurate decision no body to blame for accident • Fnot lead by emotions Hless room for →eg. driverless cars -making boundlesst helpht • increasing under unemployment "tool to humankind (orivelers cars, errors -Digital Utopians Kregmadh, physics • loss of creativity to make the world a better place professor (Swedish) •deperdancy on technology. → mental + thinking abilities will decrease over time ✓ Already the headline" indicates position: Appeal 5 Al isn't a theat, but a bueft to 15 civil defense thills simile: Klausur A Don't Fear Artificial Intelligence 25 Ray Kurzweil argmat of Autoritat se two Stephen Hawking, the pre-eminent physicist, recently warned that artificial intelligence at10 (AI), once it surpasses human intelligence, could pose a threat to the existence of human heat to →give impecivilization. Elon Musk, the pioneer of digital money, private spaceflight and electric to be agright Al cars, has voiced similar concerns. the existence of human civilization since it is managed by billions of people + therfore can 30 März 2021 If AI becomes an existential threat, it won't be the first one. Humanity was introduced personal exato existential risk when I was a child sitting under my desk during the civil-defense drills be used to scomparison create damage of the 1950s. Since then we have encountered comparable specters, like the possibility inform about risks + benefits persuade reader of benefits trew possibilities Sees potential appeals to create a safe Al DECEMBER 19, 2014 Kurzweil is the author of five books on artificial intelligence, including the recent New York Times best seller "How to Create a Mind." of a bioterrorist creating a new virus for which humankind has no defense. Technology zulischeidung has always been a double-edged sword, since fire kept us warm but also burned down metaphor: two sides of the same size y metaphor 2: fire in the past. our villages. sword: danger protection/help comparison The typical dystopian futurist movie has one or two individuals or groups fighting for nation: danger+ protection just as Al to dystopian Notes 20 control of "the AI." Or we see the AI battling the humans for world domination. But this Antithesis: But not, is not how AI is being integrated into the world today. Al is not in one or two hands; but it's in 1 billion or 2 billion hands. A kid in Africa with a smartphone has more intelligent → powes Ste not the same anymore now to important to handle AI, smile # n frampar danger whighlight high number argument of authority: access to knowledge than the President of the United States had 20 years ago. As AI Personification: comparable to mis continues to get smarter, its use will only grow. Virtually everyone's mental capabilities-mental capa. versikt will be enhanced by it within a decade! bilities will be s enhanced with AI in less than -conflicts We will still have conflicts among groups of people, each enhanced by AI. That is a decade already the case. But we can take some comfort from a profound, exponential decreased in violence, as documented in Steven Pinker's 2011 book, The Better Angels of Our Nature: Why Violence Has Declined. According to Pinker, although the statistics vary to somewhat from location to location, the rate of death in war is down hundredsfold compared with six centuries ago. Since that time, murders have declined tensfold. People are surprised by this. The impression that violence is on the rise results from another trend: exponentially better information about what is wrong with the world another gives formation development aided by AI. Violence global com Cation + exchange of events increase +makes people more aware of incidents that are happy in the world dud by main thesis Canseten 35 There are strategies we can deploy to keep emerging technologies like Al safe. Consider example biotechnology, which is perhaps a couple of decades ahead of AI. A meeting called the 40 Asilomar Conference on Recombinant DNA was organized in 1975 to assess its potential dangers and devise a strategy to keep the field safe. The resulting guidelines, which have been revised by the industry since then, have worked very well: there have been no significant problems, accidental or intentional, for the past 39 years. We are now seeing major advances in medical treatments reaching clinical practice and thus far none of the in medical anticipated problems. central kinology to... + advances treatments reacting clima peache thers support Consideration of ethical guidelines for Al goes back to Isaac Asimov's three laws of dia is thesis d robotics, which appeared in his short story "Runaround" in 1942, eight years before Alan Turing introduced the field of AI in his 1950 paper "Computing Machinery and Intelligence." The median view of AI practitioners today is that we are still several decades from achieving human-level AI. I am more optimistic and put the date at 2029, but either way, we do have time to devise ethical standards. of disease medical field, advantages safe enviro „erfinden providing high quality istor motion to everpane finds new to help the technologies disabled 45 50 gives. Jexamples sofissible Klausur A 55 März 2021 65 There are efforts at universities and companies to develop AI safety strategies and guidelines, some of which are already in place. Similar to the Asilomar guidelines, one idea is to clearly define the mission of each Al program and to build in encrypted safeguards to prevent unauthorized uses. superlative: appal Ultimately, the most important approach we can take to keep AI safe is to work on our human governance and social institutions. We are already a human-machine civilization. The best way to avoid destructive conflict in the future is to continue the advance of our social ideals, which has already greatly reduced violence. →steam enumeration AI today is advancing the diagnosis of disease, finding cures, developing renewable of benefits clean energy, helping to clean up the environment, providing high-quality education to of facts people all over the world, helping the disabled (including providing Hawking's voice) invalidates authorical argument. beginning 60 and contributing in a myriad of other ways. We have the opportunity in the decades from the ahead to make major strides in addressing the grand challenges of humanity. AI will be zentral the pivotal technology in achieving this progress. We have a moral imperative to realize this promise while controlling the peril. It won't be the first time we've succeeded in doing this. Kurzweil is the author of five books on artificial intelligence, including the recent New York Times best seller How to Create a Mind. Source: https://time.com/3641921/dont-fear-artificial-intelligence/ (Retrieved: 01/29/2021) 5 10 15 20 25 30 35 40 only 40%. of the peope have Jobs that Canot be replaced 45 by robols Klausur A März 2021 Der nimmermüde Mitarbeiter In den Fabriken übernehmen Roboter längst viele Arbeiten. Und sie werden immer besser. 18. Dezember 2016, 18:56 Uhr Von Varinia Bernau, Düsseldorf Sawyer ist nicht nur belastbar und wendig, zuverlässig und teamfähig. Er ist auch wissbegierig. Er beobachtet, was um ihn herum passiert und lernt dazu. Der Roboter mit rotem Greifarm und Kameraauge wurde in den Laboren des US-Unternehmens Rethink Robotics entwickelt. Seit Sommer arbeitet er bei der Deutschen Post zur Probe und stellt sich dabei ganz gut an. In der deutschen Industrie sind vergleichsweise viele Roboter im Einsatz. Rein rechnerisch kommen hierzulande auf eine Belegschaft von 10 000 Menschen etwa 292 Maschinen, wie eine Erhebung der International Federation of Robotics aus dem vergangenen Jahr zeigt. Höher ist die Dichte nur noch in Japan und Südkorea, in den USA hingegen ist sie gerade einmal halb so hoch. leen to lern teamplayer, reliable, fast, learns new things Weniger als die Hälfte der Jobs in Büros könnte ein Computer nicht so einfach übernehmen Doch Sawyer steht nicht in einer Fabrik am Fließband, um dort die immer gleichen Dinge zu tun. Er übernimmt auch Arbeiten, an denen Roboter lange Zeit scheiterten. In drei Bereichen, one of so waren sich bislang Ökonomen wie Techniker einig, ist der Mensch nämlich besser als die Hree fields Maschine: Dort, wo es auf Empathie ankommt, in Krankenhäusern, Schulen oder Pflegeheimen that were also. Dort, wo Kreativität gefordert ist: in Architekturbüros, Ateliers oder Opernhäusern. Und supposed to schließlich in sehr komplexen Situationen, die ein Kellner oder ein Förster genauso meistern only be able muss wie ein Lagerarbeiter, der etwa bei der Deutschen Post Pakete bestückt. Das menschliche to use by Auge erkennt das Buch, das sich in dem metallenen Regal spiegelt, ebenso einfach wie die not empathy, durchsichtige Wasserflasche. Die menschliche Hand weiß auch intuitiv, dass sie eine Hantel not rea anders anpacken muss als ein Handtuch. Einer Maschine muss all das mühsam beigebracht b humans: werden. Selbst die Roboter in den gut ausgestatteten Laboren von Google vertun sich noch immer bei jedem zehnten Griff in eine Kiste. Doch der Einsatz von Sawyer zeigt den rasanten technologischen Fortschritt. Auch in komplexen Situationen, also in einer Umgebung, die unübersichtlich und voller Überraschungen ist, behaupten sich Roboter immer besser. So ließ etwa im Oktober vergangenen Jahres Daimler den ersten selbstfahrenden Lkw über die A8 rollen. Ein Mensch war nur noch mit an Bord, weil das so vorgeschrieben ist. Aber bei Daimler war man sich sicher, dass der Roboter der bessere Steuermann ist. Er wird nie abgelenkt, er wird nie müde - und bietet damit mehr Sicherheit. Zudem sinke der Spritverbrauch, weil er gleichmäßiger und damit effizienter fahre. Einer Studie des Instituts für Arbeitsmarkt und Berufsforschung zufolge haben gerade einmal 40 Prozent der deutschen Beschäftigten einen Job, den ein Computer nicht so einfach übernehmen könnte. in Germany. any robots are used Auch in die deutschen Büros ziehen immer mehr Roboter ein. Olaf Rehse von der Boston Consulting Group glaubt sogar, dass der Wandel durch Automatisierung und künstliche 50 55 Klausur A Change will be glater in fields of service sector than industry. Source: Intelligenz im Dienstleistungssektor viel spürbarer sein wird als in der Industrie. In den Fabriken nämlich seien die Abläufe in den vergangenen 30 Jahren bereits optimiert worden: Dort werde schon so wenig Material verschwendet wie möglich und dort sei die Fehlerquote gedrückt worden. Banken und Versicherungen aber, Telefonanbieter und Energieversorger hätten noch einen enormen Nachholbedarf: "Ein Auto, in dem fünf Dinge nicht funktionieren, wird nicht ausgeliefert. Aber dass man in einem Call Center mehrmals anrufen muss, bis eine Störung behoben ist, das ist gang und gäbe." März 2021 https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/digitalisierung-der-nimmermuede- mitarbeiter-1.3299592?print-true (Retrieved: 01/29/202 Name: Natalia Brunsmann Fach: English Klausur A Klasse: Q2 1). The newspaper article Don't Fear Artificial Intelligence" 19 in 2014 written by Ray Kurzweil and published on December in the New York Times deals with the risks and benefits of artificial intelligence. Virzweil starts off by stating that Al can be a threat to the existence of human civilization since it is managed by billions of people and therefore can be easily used to create damage. According to the author, the use of artificial intelligence will increase so much that everyone's mental. capabilities will be enhanced by it within a decade, thus causing even more conflicts than there already "1 Datum: 12.03.2021 Nevertheless, Kurzweil is of the opinion that Al more peaceful world with states that with help of will contribute to a less violence. He artificial So people become happen in intelligence, global communication increase more aware of incidents that the world. In addition, the author informs the reader about the fact that Al is. terms of advancing the of field, providing 2 central technology in medical and environmental-protection 8t 21/8 Seite 10 Seite 2/ G A high quality information to many people and finding possibilities to help especially the disabled. that artificial intelligence, humanaind same time contribute to global communication and advantages in many fields that assist humans in a positive way. To conclude one can say can be an existential threat to at the Lhas as presented the text, Land cause conflicts but (2) In the newspaper article "Don't Fear Artificial Intelligence", Ray Kurzweil makes use of a argument and several stylistic devices. to persuade the reader of his view. Certain line of in order (whats Already the appeal "Don't Fear Artificial Intelligence" (1.1) in the headline indicates the author's position is: He wants to persuade the reader of the benefits and new possibilities artificial intelligence brings along, showing that Al is not a threat but a benefit to humanity. Kurzweil's argumentative text is structured in an hourglassed - way, meaning that firstly, he states arguments against his position and later invalidates them by giving reasons for his position. Thus, he starts off his line of argument by stating an argument of two authorities, 1(84.11. 9-12) Stephen Hawking and Elon Mush. The author. On reveals that both of them believe AI would of be a "threat to the existence to human civilization his (11 10-11), therefore weakening position since *. both of the authorities are experts in the tech- ndogical field. Following this; Kurzweil refers to a personal example in which he compares, the civil defense thrills of the 1950s in his youth to the threats of Al in the present (c.f.11. 13- 15). He shares his experience of being a "child __sitting under [his] desh" (1.14) and compares it to 2 "bioterrorist creating a new virus for which humanhind has no defense" (1.16) in order to show the reader that with artificial intelligence, the & child civilization is as defenseless as being a victim war. This highlights the danger of in in a AL Next, the author makes use of two metaphors. row both with the same message: AI can be danger but also of help. The first | metaphor is technology being a "double-edged. sword" ((.17) which is a frequently used idiom to show that an event has two sides. Since a sword a tool that can be used Leither to protect or to hurt, the author used -specifically this image to highlight that artificial intelligence also can protect and help humanity or huct it very badly. The second metaphor employed is the one of fire in the history of humankind. It "hept us warm but also burned down our villages " (1.17-18). This device helps to strengthen own is 41 B He does this in order to let the reader form their own opinion on this topic. G { & + St Strategie? A to Seite 3/2 (7) Seite e A *That there are only one or two individuals involved with AI (cf. 11. 19-21) W the message the author wants to put forward: Analogically to fire that was a protection from death to our ancestors but at the same time can be either caused several village fires, AI a benefit or a danger to humankind. With this metaphor, Kurzweil wants to stress that it is of great importance to len from the past and therefore to inform yourself about how to handle artificial intelligence correct way. the The next argument starts with an example in which the author informs the reader how AI is Gr being presented in dystopian movies (C.f. ll. 19-21): * Following this, he corrects this new with an anti- thesis: "AI is not in one or two hands; it's in 1 billion or I billion hands " (11 21-22), highlighting on how the meaning of the different perceptions. are involved with AI. many people The the President similie of "a lid in Africa having intelligent access to knowledge than of the United States had 20 years ago" (1.22) has the intention to stress that the balances of power are not the same anymore which can become a big danger. ・ The personification AI will "get smarter" (1.24) also contributes to that statement since AI is being compared to have the same abilities. a human being does. From now on, Kyrzweil starts putting forward arguments that support his position. He starts off by making use of another argument of authority by Steven Pinker who claims that AI contributed more Name: Natalia Brunsmann Klasse: 2 Fach: English to a decrease in I 26-34). violence in the world (c.f. 11. 26-; Following this, the author presents his main thesis: There are strategies to keep emerging technologies like AI safe (c.f. 1.35). To strengthen his claim, he Datum: 12.03.2021 puts forward an example of biotechnology Lefficiently the opiniond that devised a strategy to keep the field safe (c.f. 11 35-42). Next, the author states rother authorities such as Isaac Asimov and Alan Las him Turing that also share the same view [Cf. 11 43-48). The intention behind this is to show the reader that the author is not alone with his view. and therefore it can be trusted. G (...) Kurzweil gikes other To back up his thesis even more, examples for possible solutions to assure the to "build in encrypted safety of AI, such as which is safeguards to prevent unauthorized uses" (!. 51-52). The other solution, that is being highlighted by the use of the superlative "the most important" (1.53)}, is that humanhind should "work on [its] human governance and social institutions" (11.53-54). With this example, the author appeals to the government to change governance to a more peaceful one. To end his line of argument and to strengthen his position, the author employs an enumeration of all the benefits antifitial intelligence brings along (c.f. 11. 57-59). This evokes a "stream of facts" Postive its Seite S 10 उ पु पु Gr Gr Sb G G 7 persuade in the reader's head which are there to Lof the author's opinion them that artificial intelligence is not a threat but a benefit to humanity. The author chose to put this stylistic device at the end of his line of argument in order to leave the reader with a positive vew on the topic. The benefit "helping the disabled" (1.59) is additionally besky Commented by the author in brackets in which he mentions that AI was responsible for the provision of Stephen Hawking's voice (c.f.l. 59). Therefore, he invalidates the authorical argument by Hawking in the beginning of the text since Stephen Handning would not even be able to state his negative view of AI if it were not there in the first place (because then he could not expos due to This disability). To conclude the reader of his to humanity by invalidating counter arguments, maling use of arguments by authorities and employing stylistic devices like metaphors, examples and enumerations. one can say that Krzweil persuades. view that AI is a benefit 3.1 (Comment) Artificial Intelligence is a big factor in our modern society. It gives endless possibilities that 20 have dreamed of. years ago, nobody could even" I personally believe that when used correctly - 42 AI will play a big role handeling the grand challenges of humanity in the future. this vision Critics of the AI movements may say that it can be used to create damage and therefore be a threat to the existence of humanity. Although there is a possible risk this could happen, experts say there is still plenty of time left to make. an impossible one. As Kurzweil said, there need to be strategies in order to "beep emerging technologies like AI safe " (1.35). When those are given the endless possibilities of AI | can be made reality: Artificial intelligence can provide advances in medical treatments and faster diagnoses of diseases, so, for instance, global pandemics like the current one. -(with the corona -virus) will not get out of hand and more lives can be saved. Y The development of renewable, clean energy and measures taken to clean the environment are also a up big benefit of AT limean: when the earth is gone due to effects of climate change and environ- mental damage there is no world to be threatened, is there? (...) →56 -Talia R- isme Seite / / / / 9⁰0 7 4 E 10 3 B Name: Natalia Brunsmann Fach: English Hello Tom, I hope you are doing fine. I do. You told me that you need to do a presentation on "The Use of Robots in the World of Work". I found an interesting article written by Varinia Bernau that is about the use of robots in Klasse: Q2 German companies. In Germany, there are many robots used in comparison countries." In one of three fields that * situations to other were supposed humans, robots are being employed: not in where empathy or creativity is reeded (yet) but in complex situations. They are reliable, things. fast, teamplayers and been to lern new. which is why it is believed that the switch from humans to robots will be even greater in the service sector than in the industrial field. Crazy, right? It is because the processes in the factories were already perfectionized, so are used in other, more complex fields (for example robots (in call centers). An interesting study that may also help you is from the "Institut für Arbeitsmarkt und Berufsforschung" that reveals that only cent of the 40 per Datum: 12.03.2021 W only to be able to be handled by Aisb the USA! *For instance, we have two times more robots in use than your country, е such as? s explain! Seite 9 W people working in the that cannot jobs present have be replaced by robots, meaning that supposively many people will become unemployed in the future. hope that these facts helped you Tell me how the presentation went! Yours Natalia a litte. Klausurteil A (70%) : Schreiben mit Leseverstehen (integriert) 1. Inhaltliche Leistung Teilaufgabe 1 (Comprehension) 1 2 Anforderungen: Die Schülerin / Der Schüler beschreibt die von Kurzweil dargestellte Gefahr künstlicher Intelligenz, von der eine existenzielle Bedrohung für die Menschheit ausgehe, sobald sie menschlicher Intelligenz überlegen sei. nennt die von Kurzweil angeführten Vorteile künstlicher Intelligenz im Bereich mental capabilities, da sie ● den Zugang zu Informationen optimiere, das weltweite Bildungsniveau verbessere. 3 führt die von Kurzweil angeführten Vorteile künstlicher Intelligenz in Wissenschaft und Technologie bei der Lösung zentraler globaler Probleme an, da sie medizinischen Fortschritt ermögliche, den Umweltschutz vorantreibe. ● Vorabiturklausur A (gemäß KLP GOST) Kriteriales Bewertungsraster für Aufgabenart 1.1 (EF/Q) Gesamtpunktzahl: 150 P. Klausurteil A: Schreiben mit Leseverstehen (integriert), 70 % / 105 P. Klausurteil B: Sprachmittlung D-E (isoliert), 30 % / 45 P. SUMME Teilaufgabe 1 Teilaufgabe 2 (Analysis) 4 Anforderungen: Die Schülerin / Der Schüler 1 analysiert, wie Kurzweil die Leser von der Unverzichtbarkeit künstlicher Intelligenz bei der Lösung zentraler globaler Herausforderungen überzeugen will durch einen die Aussageabsicht unterstützenden Textaufbau, eine sprachlich anschauliche Darstellung. 2 untersucht die argumentative Struktur, mit der Kurzweil seiner Sichtweise Nachdruck verleihen will, z. B.: ● die einleitende Bezugnahme auf Expertenäußerungen zu Gefahren künstlicher Intelligenz, die Relativierung dieses Gefahrenpotenzials unter Verweis auf Risiken und Chancen technologischer Entwicklungen im Allgemeinen, die Kontrastierung negativer fiktionaler und positiver realer Beispiele künstlicher Intelligenz, die Betonung der Kontrollierbarkeit technischer Entwicklungen, die abschließende Hervorhebung zahlreicher Vorteile künstlicher Intelligenz. 3 analysiert den Sprachgebrauch, mit dem Kurzweil die Leser für seine positive Sicht künstlicher Intelligenz gewinnen will, z. B. durch Appelle und inkludierende Pronomina, positiv konnotierte Begriffe, bildhafte Sprache, ● ● ● ● Aufzählungen. erfüllt ein weiteres aufgabenbezogenes Kriterium SUMME Teilaufgabe 2 max. Punkt- zahl 4 4 4 12 6 6 er- reichte Punkte (2) 4 er- max. Punkt- reichte zahl Punkte 4 9 3 11 4 14 Teilaufgabe 3.1 (Comment) 3 4 1 4 Anforderungen: Die Schülerin / Der Schüler 1 bezieht sich kritisch wertend auf Kurzweils Einschätzung der Unverzichtbarkeit künstlicher Intelligenz zur Lösung zentraler globaler Herausforderungen, z. B. im Hinblick auf ● die Reichweite künstlicher Intelligenz, die Bandbreite ihrer Einsatzoptionen. 2 entwickelt unter Rückgriff auf im Unterricht erworbenes Wissen über Zukunftsvisionen die Frage der Kontrollierbarkeit technologischen Fortschritts, die Verselbständigung und den Missbrauch künstlicher Intelligenz, die Unabdingbarkeit verantwortungsvoller globaler Kooperation angesichts globaler Herausforderungen. 3 bringt auf der Grundlage seiner Argumentation seine eigene Sichtweise begründet zum Ausdruck. erfüllt ein weiteres aufgabengezogenes Kriterium SUMME Teilaufgabe 3.1 SUMME Klausurteil A-Schreiben mit Leseverstehen: INHALT weitere Argumente, die Kurzweils Einschätzung bekräftigen bzw. diese relativieren, wie z. B. Teilaufgabe 3.2 (Re-creation of text) und/oder ● Anforderungen: Die Schülerin / Der Schüler verfasst ein adressaten- und aufgabengerechtes opening statement, in dem er sich bezieht auf die Rasanz wissenschaftlicher und technischer Entwicklungen, die gesellschaftliche Funktion literarischer Zukunftsentwürfe. 2 kommentiert kritisch wertend und unter Bezugnahme auf unterrichtliches Wissen die aktuelle Relevanz utopischer und dystopischer Literatur, z. B. indem er eingeht auf ● konkrete Beispiele fiktionaler, inzwischen realer Zukunftsszenarien, VAN A NUOVA SE . ● ● ● ● ● die Verbesserung von Lebens- und Arbeitsbedingungen, die Möglichkeit wirtschaftlicher und politischer Stabilisierung, die ethische Verpflichtung zur Nutzung des technologischen Fortschritt schließt sein opening statement, z. B. mit einer pointierten Zusammenfassung, einer plausiblen Schlussfolgerung. erfüllt ein weiteres aufgabengezogenes Kriterium SUMME Teilaufgabe 3.2 SUMME Klausurteil A-Schreiben mit Leseverstehen: INHALT die immer schnellere Obsoleszenz dystopischer Fiktion, die Unerreichbarkeit von Utopien per definitionem, das unerschöpfliche kreative Potenzial der Autoren, die Funktion dystopischer Fiktion als Korrektiv und Warnung. max. Punkt- zahl 4 (2) 42 6 4 4 max. Punkt- zahl 4 42 6 (2) er- reichte Punkte 4 14 39 er- reichte Punkte er- hte 2. Sprachliche Leistung / Darstellungsleistung Kommunikative Textgestaltung [21 P.] Anforderungen: Die Schülerin / Der Schüler 1 richtet seinen Text konsequent und explizit im Sinne der Aufgabenstellung auf die Intention und den Adressaten aus. 2 beachtet die Textsortenmerkmale der jeweils geforderten Zieltextformate. 3 erstellt einen sachgerecht strukturierten Text. 4 gestaltet seinen Text hinreichend ausführlich, aber ohne unnötige Wiederholungen und Umständlichkeiten. 5 belegt seine Aussagen durch eine funktionale Verwendung von Verweisen und Zitaten. Ausdrucksvermögen / Verfügbarkeit sprachlicher Mittel [21 P.] Anforderungen: Die Schülerin / Der Schüler 6 löst sich vom Wortlaut des Ausgangstextes und formuliert eigenständig. 7 verwendet funktional einen sachlich wie stilistisch angemessenen und differenzierten allgemeinen und thematischen Wortschatz. 8 verwendet funktional einen sachlich wie stilistisch angemessenen und differenzierten Funktions- und Interpretationswortschatz. 9 verwendet einen variablen und dem jeweiligen Zieltextformat angemessenen Satzbau. Sprachrichtigkeit [21 P.] Anforderungen: Die Schülerin / Der Schüler beachtet die Normen der sprachlichen Korrektheit im Sinne einer gelingenden Kommunikation. 10 Wortschatz 11 Grammatik 12 Orthographie (Rechtschreibung und Zeichensetzung) SUMME Klausurteil A-Schreiben mit Leseverstehen: SPRACHE Gesamtpunktzahl Klausurteil A-Schreiben mit Leseverstehen max. Punkt- zahl 6 4 4 4 3 4 7 max. Punkt- zahl 9 8 4 max. Punkt- zahl 4 6 6 63 er- reichte Punkte 6 105 ។ 4 4 3 er- reichte Punkte Y 6 er- reichte Punkte 9 7 4 61 100 Klausurteil B (30%): schriftliche Sprachmittlung D-E (isoliert) 1. Inhaltliche Leistung Anforderungen: Die Schülerin / Der Schüler gibt die wesentlichen Inhalte im Sinne der Aufgabenstellung sinngemäß zusammenfassend wieder: verfasst eine situations- und adressatengerechte E-Mail, in der er ● ● ● O zunehmend bessere Bewältigung komplexer Situationen, o Zugewinn an Sicherheit und Effizienz. SUMME Klausurteil B-Sprachmittlung: INHALT ● den Einsatz von Robotern auf dem deutschen Arbeitsmarkt darstellt: O die im internationalen Vergleich hohe Roboterdichte, o erfolgreiche Robotertests in komplexen Situationen; die Grenzen des Robotereinsatzes beschreibt: o Mangel an Empathie, Kreativität und Intuition, O hoher Programmieraufwand; das Potenzial des Robotereinsatzes schildert: ● richtet ihren / seinen Text konsequent und explizit auf die Intention und den / die Adressaten im Sinne der Aufgabenstellung aus, berücksichtigt den situativen Kontext, • beachtet die Textsortenmerkmale des geforderten Zieltextformats, • erstellt einen sachgerecht strukturierten Text, 2. Sprachliche Leistung / Darstellungsleistung Die Bewertung erfolgt orientiert an den in den Kernlehrplänen ausgewiesenen Referenzniveaus des Gemeinsamen europäischen Referenzrahmens (GeR). Anforderungen: Die Schülerin / Der Schüler 1 Kommunikative Textgestaltung: • gestaltet ihren / seinen Text hinreichend ausführlich, aber ohne unnötige Wiederholungen und Umständlichkeiten. 2 Ausdrucksvermögen / Verfügbarkeit sprachlicher Mittel: löst sich vom Wortlaut des Ausgangstextes und formuliert eigen- ständig, ggf. unter Verwendung von Kompensationsstrategien, verwendet funktional einen sachlich wie stilistisch angemessenen und differenzierten allgemeinen und thematischen Wortschatz, verwendet funktional einen sachlich wie stilistisch angemessenen und differenzierten Funktionswortschatz, • • verwendet einen variablen und dem jeweiligen Zieltextformat angemessenen Satzbau. 3 Sprachrichtigkeit: beachtet die Normen der sprachlichen Korrektheit im Sinne einer gelingenden Kommunikation, und zwar in den Bereichen Wortschatz, Grammatik, Orthographie (Rechtschreibung und Zeichensetzung). SUMME Klausurteil B-Sprachmittlung: SPRACHE Gesamtpunktzahl Klausurteil B-Sprachmittlung GESAMTPUNKTZAHL KLAUSUR GESAMTNOTE* max. Punkt- zahl 31.03.2021 Datum und Paraphe: 18 18 16 max. Punkt- zahl 9 9 9 27 er- reichte Punkte 45 16 150 Xe er- reichte Punkte 9 8 24 40 140 * Zuordnung der Notenstufen zu den Punktzahlen: erreichte Gesamtpunktzahl 143-150 135-142 128-134 120 - 127 113-119 105-112 98-104 90 - 97 83-89 75-82 68-74 60-67 50-59 41 - 49 30-40 0-29 Note sehr gut plus sehr gut sehr gut minus gut plus gut gut minus befriedigend plus befriedigend befriedigend minus ausreichend plus ausreichend ausreichend minus mangelhaft plus mangelhaft mangelhaft minus ungenügend Notenpunkte (Q) 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0